Olivier Blanckart's work focuses on three areas: activism, sculpture and photography. A self-taught, committed citizen, the artist first came to prominence through his provocative actions: "Jean-Michel", a homeless artist who begs and stinks; virulent leaflets in galleries and museums; a slogan banner on the Centre Pompidou: "Art against AIDS is useless: wear condoms!
A SCULPTOR, he has developed a unique technique using poor packaging materials (scotch tape, kraft paper, cardboard) and reinterprets iconic scenes from pop culture and the media: sculptural ensembles 66 67 in scotch tape, often monumental in scale, in the legacy of Pop Art and Arte Povera - the political side of "academic" historical sculpture and of satirical caricature and sculpture, at their most "impure".
PHOTOGRAPHE enfin, il mène un travail d’autoportraits comiques où il se représente « en » Coluche, Merkel, Poussin, Courbet, Mélenchon... Des grands écarts esthétiques qu’Olivier Blanckart, qui se définit comme « artiste total », assume : « l’œuvre d'un·e artiste est tout ce qu'un·e artiste fait ». C’est autour de cet esprit de CURIOSITÉ universel, accueillant, alerte, « allumé », expérimentateur et têtu, qu’Olivier Blanckart entend accueillir dans son atelier.
Présent dans les collections publiques françaises et étrangères, il a été nominé au Prix Marcel Duchamp. Il a bénéficié de plusieurs expositions personnelles : Blois, MAMCO Genève, Dole ; et collectives : Carambolages au Grand-Palais (2016) ; Rencontres Internationales de la photo d’Arles, Images Vevey, musée des Beaux-Arts de Rennes (2018), Le rêve d’être artiste, musée des Beaux-Arts de Lille (2019).